Lekce 9 - arpeggia

10/07/2013 12:02

Arpeggia (čti arpedža) jsou vlastně sedmičkové akordy, ale nehrají se naráz, ale tón za tónem vzhledem k obsaženým intervalům (např. 1-3-5-7-1-3-... u maj7 arpeggia). Díky tomu, že hraješ tón za tónem, lze zahrát více tónů na jedné struně. Prohlédni si je v aplikaci nebo tady dole v tabulkách a všimni si použitých intervalů. A jsou opět volné, takže základní tón určuje název arpeggia.

 

A tady uvádím všechny volné arpeggia. Je jich 15, protože je pět základních tvarů akordů (C-A-G-E-D) a z nich se dají odvodit tři druhy arpeggií (min7, maj7, dom7). Tučně a červeně jsou zvýrazněny ty intervaly, které tvoří obyčejný volný sedmičkový akord.

 

  • ARPEGGIA MIN7

Arpeggio min7, typ C

        5  
    1     b3
  5     b7  
    b3      
          1  
X                    

 

Arpeggio min7, typ A

  5     b7  
    b3      
  b7   1    
      5    
    1     b3  
X                    

 

Arpeggio min7, typ G

    b7   1  
        5  
  1     b3  
  5     b7  
    b3        
                1    

 

Arpeggio min7, typ E

  1     b3  
  5     b7  
  b3        
  b7   1    
            5        
  1       b3  

 

Arpeggio min7, typ D

    b3      
    b7   1  
      5    
    1     b3  
X          
X                    

 

 

  • ARPEGGIA MAJ7

Arpeggio maj7, typ C

  3     5  
  7 1      
  5        
      3    
          1  
X                    

 

Arpeggio maj7, typ A

    5      
        3  
      7 1  
  3     5  
      1      
X                    

 

Arpeggio maj7, typ G

        7 1
    3       5
  7 1          
    5      
          3  
              1

Arpeggio maj7, typ E

  7 1      
    5      
      3    
      7 1  
  3       5  
        1            

 

Arpeggio maj7, typ D

        3  
        7 1
  3     5  
      1      
X          
X                    

 

 

  • ARPEGGIA DOM7

Arpeggio dom7, typ C

  3     5  
    1      
  5     b7  
      3    
          1  
X                    

 

Arpeggio dom7, typ A

    5      
        3  
    b7   1  
  3     5  
      1      
X                    

 

Arpeggio dom7, typ G

    b7   1  
  3     5  
  1        
  5     b7  
      3      
                1    

 

Arpeggio dom7, typ E

    1      
    5     b7
      3    
    b7   1  
  3       5  
        1            

 

Arpeggio dom7, typ D

        3  
      b7   1
  3     5  
      1      
X          
X                    

 

Arpeggia jsou skvělé pro improvizaci, protože na rozdíl od stupnic jsou všechny jejich tóny hrány hudebním doprovodem. Svoje sólo tak můžeš zakončit kterýmkoliv tónem. Ale po pravdě, sólo ukončit b7 nebo 7 může znít trošku neukončeně :) A druhá skvělá věc je, že můžeš použít tzv. arpeggiovou substituci a to buď pro plnější zvuk nebo pro jednoduší improvizování...

 

Každé římské číslici odpovídá konkrétní tvar arpeggia:

I maj7 arpeggio
II min7 arpeggio
III min7 arpeggio
IV maj7 arpeggio
V dom7 arpeggio
VI min7 arpeggio

 

Nicméně, jak už jsem to před chvilkou načal, lze použít arpeggiovou substituci pro plnější zvuk. Tedy normálně bys hrál (hrála) min7 arpeggio u akordu III, ale ty se můžeš posunout o tři pražce výš (V) pro rozšíření akordu III na tzv. devítkový akord.  Pokud se naopak posuneš o tři pražce níž (I), rozšíříš stávající akord III na tzv. třináctkový akord.

 

Chceš-li pochopit proč to tak je, podívej se na noty obsažené v těchto akordech:

Em  III    E G H D    Em7
G  V      G H D F  Em9 bez 1 (zákl.tón)
C  I  C E G H      Em13 bez 7,9,11

 

A teď se můžeme podívat na další výhodu, která plyne ze znalosti této substituce. Můžeš improvizovat pomocí arpeggia III i v akordech I a V a také můžeš improvizovat pomocí arpeggia IV i v akordech II a VI. To znamená, že se stačí naučit pouze dvě arpeggia (III, IV) a můžeš improvizovat téměř v každé písničce :) Pravdou ale je, že si už člověk musí dávat pozor, na kterém intervalu skončí.

 

Cvičení pro tuto lekci:

Sežeň si někoho, kdo ti bude hrát doprovod (kamarád nebo cvičená opička), nebo nahraj sám (sama) sebe třeba na mobil a pak zkoušej do tohoto akordu přehrávat odpovídající arpeggio. Např. můžeš nahrát volný akord ve variantě E na 5. pražci a následně do něj hrát volné arpeggio maj7 rovněž ve variantě E na stejném pražci. Nejprve postupně odspoda nahoru a pak zase zpět. Pak můžeš začít zkoušet improvizovat - pohybovat se nahoru a dolů, přeskakovat, no prostě jak se ti zlíbí :) Než přejdeš k dalšímu arpeggiu, můžeš si vyzkoušet substituci - nech stále puštěný akord na pozadí a hrej opět volné arpeggio maj7 ve variantě E, ale tentokrát o tři pražce výš (8. pražec) nebo o tři pražce níž (2. pražec).

 

Pokud máš oblíbené uskupení kolem nějakého akordu (přiznám se, že u mě je to uskupení kolem akordu E :)), tak se uč jen arpeggia, které v tomto uskupení využiješ. Např. v uskupení kolem akordu E se dají využít jen tyto arpegia:

I maj7 arpeggio, varianta E
II min7 arpeggio, varianta G
III min7 arpeggio, varianta A
IV maj7 arpeggio, varianta A
V dom7 arpeggio, varianta C
VI min7 arpeggio, varianta D

 

Příští lekce: stupnice

 

Všechny lekce:

lekce 1 - první kroky

lekce 2 - intervaly

lekce 3 - tóny

lekce 4 - první akordy

lekce 5 - sedmičkové akordy

lekce 6 - volné akordy

lekce 7 - akordové postupy I

lekce 8 - akordové postupy II

lekce 10 - stupnice

Diskusní téma: Lekce 9 - arpeggia

No comments found.

Search site