
Lekce 5 - sedmičkové akordy
Občas se ti může zdát, že základní durové a molové akordy zní poněkud prázdně. V tomto případě lze přidat b7 nebo 7 pro plnější zvuk akordu.
Pokud nějaká písnička už obsahuje sedmičkový akord, ale ty ho ještě neumíš hrát nebo nevíš, jak vypadá, můžeš ho hrát jako klasický durový/molový akord. Tedy pokud jsou například v písničce akordy Dm7, Fmaj7 a G7, můžeš je hrát jako Dm, F a G...
- b7/7 (deset/jedenáct půltónů od základního tónu)
Toto je malá/velká septima. Hodně pomůže akordu, aby zněl plněji.
Tři nejznámější sedmičkové akordy jsou: min7, maj7 a dom7. Pro jejich vytvoření (viz níže) použijeme tuto tabulku intervalů. Základním tónem, od kterého jsou intervaly počítané, je tón F:
prázdné | 1.pražec | 2.pražec | 3.pražec | 4.pražec | 5.pražec |
b7 | 7 | 1 | b2 | 2 | b3 |
4 | b5 | 5 | b6 | 6 | b7 |
b2 | 2 | b3 | 3 | 4 | b5 |
b6 | 6 | b7 | 7 | 1 | b2 |
b3 | 3 | 4 | b5 | 5 | b6 |
b7 | 7 | 1 | b2 | 2 | b3 |
- Min7 (např. Cmin7 či Cm7)
Pro vytvoření tohoto akordu použiješ stejné intervaly jako v běžném molovém akordu, tedy 1-b3-5 a přidáš k němu b7. Tedy celý akord se skládá z 1-b3-5-b7. Těmto akordům se už neříká kvintakordy, ale septakordy. V běžném akordu je totiž nejvyšší kvinta, zatímco zde je to septima.
Nyní zkus zahrát jakýkoliv m7 akord. Nevíš-li si rady, zkus toto:
struna D: stiskni 4.pražec (1)
struna G: stiskni 2.pražec (b3)
struna H: stiskni 2.pražec (5)
horní E: strunu nech prázdnou (b7)
prázdná | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. |
b7 | |||||
5 | |||||
b3 | |||||
1 | |||||
X | |||||
X |
Zahrej tyto čtyři struny a uslyšíš akord F#m7 (resp. Gbm7), protože 1 leží na tónu F# (resp. Gb). Uznávám, že se to špatně drží, ale následující varianty už budou mnohem jednodušší :)
- Maj7 (např. Cmaj7)
Zde použiješ klasický durový kvintakord 1-3-5 a přidáš 7. Tedy celý septakord je tvořený 1-3-5-7.
Nyní to zkus zahrát na kytaru:
D: stiskni 4.pražec (1)
G: stiskni 3.pražec (3)
H: stiskni 2.pražec (5)
horní E: stiskni 1. pražec (7)
prázdná | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. |
7 | |||||
5 | |||||
3 | |||||
1 | |||||
X | |||||
X |
Toto je F#maj7 (resp. Gbmaj7) akord.
- Dom7 (např. Cdom7 či C7)
Opět použiješ klasický durový kvintakord 1-3-5, ale nyní přidáš b7. Tedy celý septakord je tvořen 1-3-5-b7.
Zkus to:
D: stiskni 4.pražec (1)
G: stiskni 3.pražec (3)
H: stiskni 2.pražec (5)
horní E: nech prázdné (b7)
prázdná | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. |
b7 | |||||
5 | |||||
3 | |||||
1 | |||||
X | |||||
X |
Toto je akord F#7 (resp. Gb7).
Podívej se i na ostatní septakordy (v mé aplikaci či na internetu) a snaž se přijít na to, jak byly vytvořeny.
Cvičení pro tuto lekci:
Podobně jako v lekci 3 si nakresli začátek hmatníku (6 vodorovný čar - struny a 6 svislých - pražce), někam napiš 1 a dopiš ostatní intervaly. Nyní budeš vytvářet všechny tři druhy septakordů. Připomínám, že septakord min7 se skládá z 1-b3-5-b7, septakord maj7 se skládá z 1-3-5-7 a septakord dom7 se skládá z 1-3-5-b7.
Může ti pomoct, když si nejprve zakroužkuješ všechny hledané intervaly (popř. přepíšeš na jiný hmatník) a teprve pak začneš přemýšet, které čtyři vybrat (od každého intervalu jeden zástupce), aby se to dobře drželo a aby 1 byla nehlubším tónem...
Všechny lekce: