
Lekce 8 - akordové postupy II
Už jsem zmiňoval, že stačí pouze dva volné akordy (jedna durová varianta a jedna molová) pro téměř všechny písničky. Je to možné, ale nepohodlné. Protože pokud hraješ akordy G a D variantou E, musíš skákat z 3.pražce až na 10. Není možné udělat tento pohyb bez dívání se na hmatník. A to je důvod, proč se v této lekci naučíš 5 možných uskupení akordů. Není tu žádný konkrétní pražec - je na tobě, kde budeš hrát. Tím i určíš tóninu. Pokud akord I bude mít 1 na tóně A, pak všech 6 akordů bude v tónině A-dur.
Uskupení kolem akordu C
struna | X | X | Y | Y |
horní E | ||||
H | ||||
G | ||||
D | II | |||
A | VI | I | ||
spodní E | III | IV | V |
Uskupení kolem akordu A
struna | X | X | Y | Y |
horní E | ||||
H | ||||
G | ||||
D | III | IV | ||
A | I | II | ||
spodní E | V | VI |
Uskupení kolem akordu G
struna | X | X | Y | Y |
horni E | ||||
H | ||||
G | ||||
D | V | |||
A | II | III | IV | |
spodní E | VI | I |
Uskupení kolem akordu E
struna | X | X | Y | Y |
horní E | ||||
H | ||||
G | ||||
D | VI | |||
A | III | IV | V | |
spodní E | I | II |
Uskupení kolem akordu D
struna | X | X | Y | Y |
horní E | ||||
H | ||||
G | ||||
D | I | |||
A | V | VI | ||
sponí E | II | III | IV |
Římské číslice v prvních dvou sloupcích (X) vždy použij variantu volných akordů E/A/D.
Římské číslice v posledních dvou sloupcích (Y) hrej použij variantu volných akordů G/C.
Tedy pokud si vezmeme poslední uskupení, tedy kolem akordu D (viz výše), jednotlivé akordy budou vypadat takto:
I | volný akord, varianta D |
II | volný akord, varianta Em |
III | volný akord, varianta Gm |
IV | volný akord, varianta G |
V | volný akord, varianta A |
VI | volný akord, varianta Cm |
Používání těchto uskupení má velkou výhodu. Tvoje levá ruka je stále na jednom místě. Tedy nemusíš se stále dívat na hmatník. Co se týče vztahu tóniny a uskupení, tak je to stále stejné. Tedy pokud chceš hrát např. v tónině A-dur, pak I musí ležet v místě, kde je tón A. A ten leží v těchto místech:
5.pražec na spodním E
12.pražec struny A
7.pražec struny D
Tedy máš následující možnosti:
Použiješ uskupení kolem akordu E nebo G, kde I leží na 5.pražci.
Použiješ uskupení kolem akordu A nebo C, kde I leží na 12.pražci.
Použiješ uskupení kolem akordu D, kde I leží na 7.pražci.
Pokud chceš, aby písnička zněla zajímavěji, použij septakordy místo kvintakordů. Vždy se to nehodí, ale vyzkoušej a uvidíš. Tahle tabulka ti pomůže, jak můžeš záměnu provést:
I | maj | -> | maj7 |
II | min | -> | min7 |
III | min | -> | min7 |
IV | maj | -> | maj7 |
V | maj | -> | dom7 |
VI | min | -> | min7 |
Jak jsem zmínil v minulé lekci, namísto septakordů II, III, VI m7 lze použít durové kvintakordy IV, V a I. Ale radši jen když budeš hrát jako druhý kytarista. Pokud totiž budeš hrát sám (sama), mohlo by to znít poněkud divně, vzhledem k tomu, že tam chybí základní tón...
Cvičení pro tuto lekci:
Vyber si jedno uskupení. Přehrávej ho za sebou: I, II, III, IV, V, VI a zase zpět. Až to budeš umět zpaměti, zkus střídat akordy náhodně, jak tě budou napadat čísla. Nakonec si zapiš nějaké akordové postupy, třeba I-IV-V-IV a pak přehrávej. Až tě to bude nudit, vezmi si písničku, kde sis dopsal čísla vedle akordů (úkol z minulé lekce) a přehraj ji podle čísel. Až ti to půjde bez problémů, vezmi si další písničky, přepiš akordy na čísla a rovněž si je přehrávej.
Všechny lekce: