
Lekce 9 - arpeggia
Arpeggia (čti arpedža) jsou vlastně sedmičkové akordy, ale nehrají se naráz, ale tón za tónem vzhledem k obsaženým intervalům (např. 1-3-5-7-1-3-... u maj7 arpeggia). Díky tomu, že hraješ tón za tónem, lze zahrát více tónů na jedné struně. Prohlédni si je v aplikaci nebo tady dole v tabulkách a všimni si použitých intervalů. A jsou opět volné, takže základní tón určuje název arpeggia.
A tady uvádím všechny volné arpeggia. Je jich 15, protože je pět základních tvarů akordů (C-A-G-E-D) a z nich se dají odvodit tři druhy arpeggií (min7, maj7, dom7). Tučně a červeně jsou zvýrazněny ty intervaly, které tvoří obyčejný volný sedmičkový akord.
- ARPEGGIA MIN7
Arpeggio min7, typ C
5 | |||||
1 | b3 | ||||
5 | b7 | ||||
b3 | |||||
1 | |||||
X |
Arpeggio min7, typ A
5 | b7 | ||||
b3 | |||||
b7 | 1 | ||||
5 | |||||
1 | b3 | ||||
X |
Arpeggio min7, typ G
b7 | 1 | ||||
5 | |||||
1 | b3 | ||||
5 | b7 | ||||
b3 | |||||
1 |
Arpeggio min7, typ E
1 | b3 | ||||
5 | b7 | ||||
b3 | |||||
b7 | 1 | ||||
5 | |||||
1 | b3 |
Arpeggio min7, typ D
b3 | |||||
b7 | 1 | ||||
5 | |||||
1 | b3 | ||||
X | |||||
X |
- ARPEGGIA MAJ7
Arpeggio maj7, typ C
3 | 5 | ||||
7 | 1 | ||||
5 | |||||
3 | |||||
1 | |||||
X |
Arpeggio maj7, typ A
5 | |||||
3 | |||||
7 | 1 | ||||
3 | 5 | ||||
1 | |||||
X |
Arpeggio maj7, typ G
7 | 1 | ||||
3 | 5 | ||||
7 | 1 | ||||
5 | |||||
3 | |||||
1 |
Arpeggio maj7, typ E
7 | 1 | ||||
5 | |||||
3 | |||||
7 | 1 | ||||
3 | 5 | ||||
1 |
Arpeggio maj7, typ D
3 | |||||
7 | 1 | ||||
3 | 5 | ||||
1 | |||||
X | |||||
X |
- ARPEGGIA DOM7
Arpeggio dom7, typ C
3 | 5 | ||||
1 | |||||
5 | b7 | ||||
3 | |||||
1 | |||||
X |
Arpeggio dom7, typ A
5 | |||||
3 | |||||
b7 | 1 | ||||
3 | 5 | ||||
1 | |||||
X |
Arpeggio dom7, typ G
b7 | 1 | ||||
3 | 5 | ||||
1 | |||||
5 | b7 | ||||
3 | |||||
1 |
Arpeggio dom7, typ E
1 | |||||
5 | b7 | ||||
3 | |||||
b7 | 1 | ||||
3 | 5 | ||||
1 |
Arpeggio dom7, typ D
3 | |||||
b7 | 1 | ||||
3 | 5 | ||||
1 | |||||
X | |||||
X |
Arpeggia jsou skvělé pro improvizaci, protože na rozdíl od stupnic jsou všechny jejich tóny hrány hudebním doprovodem. Svoje sólo tak můžeš zakončit kterýmkoliv tónem. Ale po pravdě, sólo ukončit b7 nebo 7 může znít trošku neukončeně :) A druhá skvělá věc je, že můžeš použít tzv. arpeggiovou substituci a to buď pro plnější zvuk nebo pro jednoduší improvizování...
Každé římské číslici odpovídá konkrétní tvar arpeggia:
I | maj7 arpeggio |
II | min7 arpeggio |
III | min7 arpeggio |
IV | maj7 arpeggio |
V | dom7 arpeggio |
VI | min7 arpeggio |
Nicméně, jak už jsem to před chvilkou načal, lze použít arpeggiovou substituci pro plnější zvuk. Tedy normálně bys hrál (hrála) min7 arpeggio u akordu III, ale ty se můžeš posunout o tři pražce výš (V) pro rozšíření akordu III na tzv. devítkový akord. Pokud se naopak posuneš o tři pražce níž (I), rozšíříš stávající akord III na tzv. třináctkový akord.
Chceš-li pochopit proč to tak je, podívej se na noty obsažené v těchto akordech:
Em | III | E | G | H | D | Em7 | ||
G | V | G | H | D | F | Em9 bez 1 (zákl.tón) | ||
C | I | C | E | G | H | Em13 bez 7,9,11 |
A teď se můžeme podívat na další výhodu, která plyne ze znalosti této substituce. Můžeš improvizovat pomocí arpeggia III i v akordech I a V a také můžeš improvizovat pomocí arpeggia IV i v akordech II a VI. To znamená, že se stačí naučit pouze dvě arpeggia (III, IV) a můžeš improvizovat téměř v každé písničce :) Pravdou ale je, že si už člověk musí dávat pozor, na kterém intervalu skončí.
Cvičení pro tuto lekci:
Sežeň si někoho, kdo ti bude hrát doprovod (kamarád nebo cvičená opička), nebo nahraj sám (sama) sebe třeba na mobil a pak zkoušej do tohoto akordu přehrávat odpovídající arpeggio. Např. můžeš nahrát volný akord ve variantě E na 5. pražci a následně do něj hrát volné arpeggio maj7 rovněž ve variantě E na stejném pražci. Nejprve postupně odspoda nahoru a pak zase zpět. Pak můžeš začít zkoušet improvizovat - pohybovat se nahoru a dolů, přeskakovat, no prostě jak se ti zlíbí :) Než přejdeš k dalšímu arpeggiu, můžeš si vyzkoušet substituci - nech stále puštěný akord na pozadí a hrej opět volné arpeggio maj7 ve variantě E, ale tentokrát o tři pražce výš (8. pražec) nebo o tři pražce níž (2. pražec).
Pokud máš oblíbené uskupení kolem nějakého akordu (přiznám se, že u mě je to uskupení kolem akordu E :)), tak se uč jen arpeggia, které v tomto uskupení využiješ. Např. v uskupení kolem akordu E se dají využít jen tyto arpegia:
I | maj7 arpeggio, varianta E |
II | min7 arpeggio, varianta G |
III | min7 arpeggio, varianta A |
IV | maj7 arpeggio, varianta A |
V | dom7 arpeggio, varianta C |
VI | min7 arpeggio, varianta D |
Všechny lekce:
Diskusní téma: Lekce 9 - arpeggia
Date: 27/05/2019
Subject: Cardinal tips are the prestige of the game an perspicacity to deciphering corporate bedeck cipher
—————
Date: 26/05/2019
Subject: Perceive object of the unquestionably that your function may shot been a bone-chilling bitter-cold
—————
Date: 26/05/2019
Subject: In defiance of the absolutely that your duty may from been a siberian hyperborean
—————
—————
Date: 26/05/2019
Subject: Family tips are the hold of the chance upon on deciphering corporate array unwritten law'
—————
Date: 26/05/2019
Subject: In animosity of the odds that your ventilate force may be experiencing been a chill gelid
—————
—————
Date: 25/05/2019
Subject: When you anything else met your spouse and started dating, it purely seemed natural to hijack the values glowing and original
—————
—————